Met deze 6 stappen maak je je contentstrategie sterker dan ooit

Een goede contentstrategie is in 2017 belangrijker dan ooit. Met de enorme brij aan content op het wereldwijde web en de snelheid waarmee deze hoeveelheid groeit, is het steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat de content die je verspreidt relevant is voor jouw doelgroep.

Want content is hip. Elk bedrijf, groot of klein, lijkt wel “iets met content te doen”. Bloggers, vloggers, influencers, alle contenttermen worden ingezet om te laten zien hoe vooruitstrevend ze zijn. Ze volgen de trends. Kijk maar! Maar door de enorme hoeveelheid aan content op het web, zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Hoe zorg jij er dan voor dat je opvalt met je content? Hoe blijf je relevant?

Luister naar je doelgroep

Wanneer je content wilt verspreiden die relevant is voor je doelgroep, is het belangrijk om te weten wát die doelgroep dan precies wil zien of wil lezen. Wat houdt ze bezig? Wat vinden ze leuk? En wat juist niet? Om een goede contentstrategie te ontwikkelen is het daarom belangrijk om te luisteren en te kijken naar je doelgroep. Hoe gedragen zij zich, wat vinden ze leuk? Pas als je luistert, en dit ook blijft doen, is het mogelijk om je content daarop aan te sluiten.

Medewerkers zijn je belangrijkste klant

Wanneer je medewerkers zich verbonden voelen met jouw organisatie zullen ze dat uitstralen naar je klant. Je medewerkers zijn als het ware je ambassadeurs en spelen daarom ook een belangrijke rol in de contentstrategie en de verspreiding van je content.

Vertel een écht verhaal

Het vertellen van oprechte, échte verhalen werkt. De consument vandaag de dag prikt feilloos door neppe en té reclame-achtige content heen. Vertel je als bedrijf een oprecht verhaal met een duidelijke boodschap, dan ben je relevant voor je doelgroep. Wanneer je dit op orde hebt, zorg je ervoor dat de consument jou vindt. Door de enorme hoeveelheid content is het als bedrijf belangrijk om niet teveel te pushen, maar als het ware de doelgroep naar je toe te trekken. Door betekenis te geven aan je verhaal en de inhoud aan te passen aan de doelgroep blijf je relevant.

Engagement is belangrijker dan bereik

Door middel van content wil je de consument boeien, raken en aan je binden. Het draait hierbij dus om engagement en minder om bereik. Door de consument aan je te binden en daardoor in te spelen op betrokkenheid en loyaliteit creëer je meer waarde dan door middel van het uitsturen van zo veel mogelijk berichten naar een zo groot mogelijk publiek, zonder dat deze content blijft hangen.

Wees een platform

Creëer een platform met je content. Of het nu gaat om informeren, adviseren of inspireren. Zorg voor een plek waar de doelgroep niet direct geconfronteerd zal worden met sales of commercie, maar gebruik het om jezelf te profileren als bedrijf. Zorg ervoor dat je met jouw content, met een goed verhaal, in het juiste format, via het juiste kanaal en op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt. Door content te maken die ervoor zorgt dat mensen en merken dichter bij elkaar komen onderscheid je je van anderen. Content moet hierom vooral relevant, geloofwaardig en menselijk zijn.

Veel is video

Videocontent is hot! Video’s hoeven niet meer perfect te zijn afgewerkt, het draait vooral om de boodschap en de insteek. Weet jij je doelgroep op de juiste manier te raken? Wat vinden zij leuk? Waar kijken ze graag naar? Je kunt ervoor kiezen je content zelf te maken, maar ook kun je kiezen voor een samenwerking met éen of meerdere influencers. Kies hierbij wel gericht en zorg dat je de juiste influencers inzet, die passen bij je doelgroep en de boodschap die jij wilt overdragen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s