juja-han-210777

Influencer marketing in de toekomst 

Influencer marketing is hot en happening, maar daar waar je als bedrijf een jaar geleden nog éen van de eerste was, is de nieuwigheid er nu toch wel vanaf. Influencer marketing heeft zichzelf bewezen en veel merken en bedrijven haken hierop in door het toe te voegen aan de strategie. Waar gaat influencer marketing naartoe in de toekomt? Welke stappen en verbeterslagen kunnen we maken als marketeers om zoveel mogelijk rendement te halen uit de campagnes?

Als je als merk volledig rendement wilt halen uit influencer marketing dan zul je verder moeten denken dan een enkele social post, hashtag of een mention. Doordat influencer marketing door steeds meer merken wordt ingezet is er meer nodig om geloofwaardigheid te creëren en te spreken van een succes. Het publiek is eraan gewend en kijkt dus met een kritische blik. Als merk is het dus raadzaam om na te gaan wát het doel is van je campagne en wat je wilt bereiken met de inzet van influencers. Past dit bij mijn strategie en het product? En nog belangrijker, past het bij mijn publiek?

Door de enorme hoeveelheid aan influencers, hashtags en social posts is het publiek kritisch en minder gevoelig voor dit soort campagnes wanneer de kwaliteit te wensen over laat. Maar aan de andere kant kan een campagne een doorslaand succes worden wanneer ingezet wordt op kwaliteit en er aandacht wordt besteed aan het zorgvuldig samenstellen van de juiste match tussen influencer, doelgroep, merk en product.

Bij het inzetten van een influencer marketing is het belangrijk om na te gaan wat het doel is. Want het realiseren van een groot bereik is mooi meegenomen, maar zou niet de enige doelstelling moeten zijn. Puur en alleen kijken naar het bereik en het aantal likes, zegt niet alles over het succes van een campagne. Volgens Mitchel van der Koelen, Executive Editor van Manners.nl bij Wayne Parker Kent, is de succesformule als volgt:

Influence =
Bereik x Authoriteit x Authenticiteit

Wanneer je als merk, je influencers campagne samenstelt aan de hand van bovenstaande formule, zul je merken dat er daadwerkelijk resultaat behaald kan worden. Als merk dien je na te gaan wat het doel is van je campagne, om vervolgens daarop je strategie af te stemmen. Nu influencer marketing steeds meer ingebed is in het medialandschap en er tal van influencers actief zijn op verschillende niveaus en verschillende markten, betekent dit dat er kansen ontstaan voor niches.

Daar waar influencers nog maar kort geleden als massatool werden ingezet, met als doel het bereiken van zo veel mogelijk potentiele klanten, ligt de kracht nu vooral op het maken van de juiste match. Waar zit je echte (potentiële) doelgroep? En welke influencer past hierbij? Kijk hierbij niet meteen naar de bloggers of vloggers met de grootste following, maar neem ook de kleinere influencer in overweging. Als deze de juiste doelgroep aanspreekt, kwaliteit levert en onder de doelgroep gezien wordt als een autoriteit, dan kan de waarde van deze influencer vele malen groter zijn dan een samenwerking met de grote spelers met miljoenen followers.

Bereik zal in de toekomst dus niet meer per definitie gelijk staan aan de invloed die je campagne zal hebben. Merken moeten op zoek gaan naar de juiste balans tussen de verschillende factoren die meespelen als het gaat om influencer marketing. Dit kan betekenen dat zelfs “normale mensen” ingezet kunnen worden voor een succesvolle influencer campagne. Invloed in een niche markt of een wat kleiner segment kan voor veel merken nog relevanter zijn door de juiste doelgroep aan te spreken en daarmee te zorgen voor een hogere conversie. In combinatie met de lagere kosten kan dit uiteindelijk zorgen voor een hogere ROI.

Bron: Marketingfacts Special Influencer Marketing 
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s