Een Social media strategie door middel van de Golden Circle 

Een must voor elke marketeer, The golden Circle van Simon Sinek. Wanneer je hem nog niet kent, zoek hem op, want zijn theorie kan van toegevoegde waarde zijn bij het tot leven brengen van je social media strategie. Wanneer je als bedrijf aan de slag wilt gaan met social media, of deze juist naar een hoger plan wil tillen, is het van belang om te beginnen bij de strategie.Eerst kijken naar het totaalplaatje, alvorens te beginnen. Een social media strategie is namelijk de uitwerking van je missie, visie en de daaropvolgende strategie en gericht op social media. Zoom dus eerst even uit, neem een stapje terug. Begin bij je strategie in plaats van meteen door te vliegen naar de uitvoering van een blogpost, nieuwe videoserie of een live event.

In plaats van na te denken over wát je wilt doen, zul je eerst na moeten gaan wáárom je het wilt doen!

golden-circle

Start with the why

Wat is je bestaansrecht als bedrijf? Wat maakt jullie uniek? Waar staan jij en je collega’s voor? Door deze zaken helder in kaart te brengen zorg je voor een goed begin van je social media strategie. Maak hierin ook keuzes. Door te focussen op één hoofddoel zorg je ervoor dat je eerder je einddoel zal bereiken. Zorg ervoor dat binnen je bedrijf iedereen op de hoogte is van de strategie en nog belangrijker, dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Wat wordt de positionering? Wat houden de missie en visie nu concreet in en staan we hier als bedrijf volledig achter? Houd rekening met tegenslagen, maar als je intern écht gelooft in waar je voor staat, dan zijn die tegenslagen dat meer dan waard!

Vertaal je why

Heb je inzicht in je doelgroep? Weet je wat ze echt leuk vinden? En wat juist niet? Waar staan zij voor en wat vinden zij belangrijk? Door deze inzichten af te stemmen op de Why van je bedrijf kom je tot iets waarmee je in staat bent je doelgroep te bereiken en te boeien!

Denk hierbij altijd vanuit je doelgroep. Dus niet: “We moeten onze doelgroep vertellen dat….” Maar: “onze doelgroep heeft iets van ons nodig..” Zorg dat je je “why” vertaalt naar een duidelijk doel. Zolang je je doel voor ogen hebt, kun je hier telkens bij elke keuze op teruggrijpen en zorg je ervoor dat het een samenhangend geheel blijft in plaats van losse flodders.

Kijk naar de strategie en kanalen

Als duidelijk is waar je als bedrijf voor staat en wie je doelgroep precies is, is het vervolgens belangrijk om na te gaan hoe je dit naar je doelgroep wil gaan uiten. Op welke manier wil jij je missie en visie overbrengen? Dat vertaal je door naar een strategie. Belangrijk is dat je altijd teruggrijpt op de why. Laat het verhaal centraal staan.  Nadat je helder hebt wát je wilt vertellen, is het belangrijk om na te gaan hóe je dat gaat doen. Welke soort content en formats passen hierbij? En welke kanalen sluiten daarbij aan? Kijk ook naar je boodschap en het verhaal dat je wilt vertellen, welke tone of voice ga je hanteren? Houd altijd je doelgroep voor ogen. Wat heeft mijn doelgroep hieraan?

Als je helder hebt wát je wilt communiceren, naar welke doelgroep en met welke reden, dan is het vervolgens zaak om te kijken welke kanalen hier het meest geschikt voor zijn. Binnen social media zijn er vandaag de dag tal van kanalen die ingezet kunnen worden voor het verspreiden van je content, met elk zijn eigen kenmerken. Door de juiste kanalen bij de juiste boodschap, doelgroep en het moment te kiezen behaal je het beste resultaat.

Start met meten en stop er nooit mee

Belangrijk is dat je blijft monitoren wat er gebeurt. Meet je eigen acties en blijf dit constant bijhouden, deze data kun je gebruiken om te optimaliseren. Het is belangrijk om na te gaan wat de doelgroep interessant vindt, wat ze leuk vinden en wat juist niet. Wat men intern dénkt dat de doelgroep leuk vindt, hoeft namelijk niet altijd de waarheid te zijn. Zorg ervoor dat je hier een helder beeld van hebt en meet het effect van je acties op social media. Vandaag de dag zijn er ernorm veel tools en mogelijkheden om data en inzichten te verzamelen, zowel over je doelgroep als over je eigen acties en social media kanalen. Gebruik deze tools en breng het totaalplaatje in kaart, zo zie je direct waar je kansen en verbeterpunten liggen voor jou als bedrijf.

Daarnaast is het belangrijk om ook daadwerkelijk in gesprek te gaan met je doelgroep. Stel ze de vraag: wat vind jij leuk? En wat juist niet? Al deze informatie samen stelt je in staat je strategie naar een hoger plan te tillen.

Advertenties
Geplaatst in BLOG.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s